Ήδη από το 2018 οπότε και αποκαλύφθηκε το σκάνδαλο της Cambridge Analytica όλη η προσοχή σε θέματα ιδωτικότητας, έχει εστιάσει στον τρόπο με τον οποίο οι επιχείρησες συλλέγουν και χρησιμοποιούν τα προσωπικά δεδομένα των υποκειμένων των δεδομένων, και ειδικότερα σε συνδυασμό με τον Γενικό Κανονισμό για την Προστασία των Δεδομένων (ΕΕ) 2016/679 “GDPR”. Όπως αποκαλύφθηκε, η εν λόγω εταιρεία αναλύσεων, βοηθώντας τον Πρόεδρο Trump στην προεδρική του εκστρατεία, δημιουργούσε στοχευμένες διαφημίσεις με τη χρήση προσωπικών δεδομένων εκατομμυρίων ψηφοφόρων, τα οποία διαβιβάζονταν σε αυτή μέσω μιας εφαρμογής πρόβλεψης προσωπικοτήτων, την λεγόμενη “thisisyourdigitallife”.
Πλέον όσον αφορά τους διαφημιστές, οι οποίοι αποτελούν τρίτους σε σχέση με τα πολιτικά κόμματα που επιθυμούν να διεξάγουν πολιτικές καμπάνιες, υπάρχει έντονη ανησυχία αναφορικά με την προστασία των προσωπικών δεδομένων τα οποία χρησιμοποιούν, καθώς και για τις πηγές συλλογής τους.
Τα παραπάνω ώθησαν την Elizabeth Denham, Επίτροπο Πληροφοριών του Ηνωμένου Βασιλείου (U.K. Information Commissioner), να διεξάγει έρευνα σχετικά με την χρήση αναλύσεων δεδομένων των υποκειμένων για πολιτικούς σκοπούς.
«Η έρευνα αυτή αποτελεί προτεραιότητα για το γραφείο μου στο έργο μας για την υπεράσπιση των δικαιωμάτων των υποκειμένων, αλλά και για την σιγουριά ότι τα πολιτικά κόμματα που διεξάγουν τις πολιτικές καμπάνιες και οι εταιρείες που παρέχουν αυτού του είδους τις υπηρεσίες λειτουργούν εντός του νόμου», δήλωσε η Denham.
Η Denham τόνισε ότι οι πολιτικές καμπάνιες επιδιώκουν μέσω των νέων τεχνολογιών να χρησιμοποιούν αναλύσεις δεδομένων προκειμένου να συσχετίσουν τους εκλογείς και να προσελκύσουν ψήφους με βάση τα “likes”, τα “swipes” και τα “posts” τους Η έρευνα αποκάλυψε ότι έχουν ήδη χρησιμοποιηθεί παρασκηνιακά αλγόριθμοι, αναλύσεις, αντιστοίχιση δεδομένων και κατάρτιση προφίλ βάσει προσωπικών πληροφοριών των υποκειμένων για πολιτικούς σκοπούς.
Τα εργαλεία αυτά θα μπορούσαν να έχουν σημαντικές επιπτώσεις στην ιδιωτικότητα των υποκειμένων των δεδομένων για αυτό και είναι σημαντική η διαφάνεια σχετικά με την χρήση τέτοιου είδους τεχνικών. Ωστόσο, η κοινή γνώμη δεν είναι πλήρως ενημερωμένη σχετικά με την ανάλυση και την συλλογή δεδομένων με τον συγκεκριμένο τρόπο. Για το λόγο αυτό η Επίτροπος ξεκίνησε την καμπάνια “BE AWARE”, προκειμένου το κοινό να αντιληφθεί τον τρόπο με τον οποίο οι οργανισμοί χρησιμοποιούν τα δεδομένα τους στο πλαίσιο μιας πολιτικής καμπάνιας, αλλά και για να τους «θυμίσει» ότι ο GDPR τους παρέχει δικαιώματα τα οποία μπορούν να ασκήσουν για την εξασφάλιση της προστασίας της ιδιωτικότητας τους.
Κοινοποιήστε αυτό το άρθρο
