Εξατομικευμένες διαφημίσεις.. δεν είναι πλέον κάτι που εμφανίζεται απλά στις οθόνες μας. Τα τελευταία χρόνια, οι διαφημιστές πειραματίζονται με νέους τρόπους με τους οποίους μπορούν να ενσωματώσουν όλα τα δεδομένα που διαθέτουν σχετικά με τους χρήστες του διαδικτύου σε διαφημιστικές λίστες και άλλου είδους στοχευμένες διαφημίσεις. Σκεφτείτε ως παράδειγμα το Facebook: γνωρίζει ανατριχιαστικά πολλές πληροφορίες για τους χρήστες του. Πώς θα ένιωθε άραγε ο χρήστης του οποίου οι παραπάνω πληροφορίες εμφανίζονταν σε γιγαντιαία μορφή σε μία οθόνη ενός εμπορικού κέντρου; Οι περαστικοί πιθανώς να μην τις παρατηρούσαν, αλλά σίγουρα θα μπορούσαν να τις διαβάσουν εάν απλά κοιτούσαν προς εκείνη την κατεύθυνση. Φαντάζει αρκετά τρομακτικό!
Στον πραγματικό κόσμο όμως, οι στοχευμένες διαφημίσεις συνδυάζουν βασικές φυσικές πληροφορίες για τον χρήστη, όπως το ύψος, τα ρούχα που φοράει, τον τρόπο έκφρασης του προσώπου του, με ένα μεγαλύτερο αριθμό προσωπικών δεδομένων που μεταδίδονται μέσω του κινητού του τηλεφώνου. Tόσο τα iOS όσο και τα Android λογισμικά κινητών τηλεφώνων, διαθέτουν αναγνωριστικό “Mobile Advertising”, το οποίο συγκεντρώνει όλα τα δεδομένα του χρήστη που σχετίζονται με διαφημιστικούς σκοπούς και τα διανέμει ανάλογα, περίπου σαν ένα “καθολικό Cookie” που καταγράφει και διανέμει στους διαφημιστές όλη τη δραστηριότητά του χρήστη στο διαδίκτυο.
Στην πραγματικότητα, οι εταιρείες διαφημίσεων έχουν ήδη χρησιμοποιήσει αυτά τα αναγνωριστικά διαφήμισης για να μετατρέψουν τη διαδικτυακή παρακολούθηση σε παρακολούθηση της πραγματικής ζωής. Σύμφωνα με μια αναφορά για το περιοδικό “Medium”, η πρακτική αυτή περιλαμβάνει τη χρήση καμερών και αριθμών αναγνωριστικού, προκειμένου για παράδειγμα να διερευνηθεί εάν οι χρήστες που βλέπουν μια διαφήμιση για ένα κοντινό τους κατάστημα όντως το επισκέπτονται και να διαπιστωθεί εάν αυτή η διαφήμιση ενδεχομένως οδήγησε σε πώληση.
Για αυτό τον λόγο, τα δεδομένα που διαρρέουν με σκοπό τη στοχευμένη διαφήμιση μέσω του αναγνωριστικού “Mobile Advertising” είναι δυνατόν να ελαχιστοποιηθούν, ανεξάρτητα από το κινητό τηλέφωνο που ο χρήστης κατέχει. Τόσο τα iOS όσο και τα Android κινητά τηλέφωνα, επιτρέπουν την εξαίρεση του χρήστη από την αποστολή του αναγνωριστικού του σε τρίτους διαφημιστές, ενώ παράλληλα δίνουν τη δυνατότητα επαναφοράς του αναγνωριστικού του.
iOS, MacOS, Apple TV
Στις συσκευές iOS, η ελαχιστοποίηση της κοινής χρήσης των δεδομένων του χρήστη για διαφημιστικούς σκοπούς πραγματοποιείται σε δύο βήματα. Αρχικά, θα πρέπει να επιλεγεί ο “Περιορισμός παρακολούθησης διαφημίσεων” και όχι η “Παύση παρακολούθησης των δεδομένων”, καθώς το τελευταίο αποτελεί έξυπνο γλωσσικό τέχνασμα για να φανεί η Apple ως το “καλό παιδί”. Μέσω των ρυθμίσεων του κινητού, ακολουθείται η εξής σειρά επιλογών: “Απόρρητο” – “Διαφήμιση” – ενεργοποίηση “Περιορισμού Παρακολούθησης Διαφημίσεων”. Επιπλέον, σύμφωνα με το Τμήμα Υποστήριξης της Apple, το διαφημιστικό αναγνωριστικό του χρήστη μπορεί να επαναφερθεί, με την απενεργοποίηση της επιλογής “Περιορισμός Παρακολούθησης Διαφημίσεων”. Στο δεύτερο βήμα, το οποίο είναι δυσκολότερο να βρεθεί, πρέπει να απενεργοποιηθεί η κοινή χρήση δεδομένων τοποθεσίας για διαφημιστικούς σκοπούς. Όπως και στο προηγούμενο βήμα, μέσω των ρυθμίσεων, ακολουθείται η σειρά επιλογών: “Απόρρητο” – “Υπηρεσίες Τοποθεσίας” – “Υπηρεσίες Συστήματος” – απενεργοποίηση “Διαφημίσεων Apple βάσει Τοποθεσίας”.
Η παρακολούθηση των διαφημίσεων θα πρέπει να απενεργοποιηθεί και στις υπόλοιπες συσκευές της Apple, προκειμένου να επιτευχθεί η επιθυμητή ελαχιστοποίηση. Το διαφημιστικό αναγνωριστικό του κάθε χρήστη συνδέεται με το αναγνωριστικό Apple, το οποίο αυτόματα συνδέεται και με άλλες συσκευές της Apple, συμπεριλαμβανομένων τυχόν φορητών υπολογιστών Mac, επιτραπέζιων υπολογιστών, ή τηλεόραση Apple TV. Η διαδικασία είναι παρόμοια με αυτή που ακολουθείται στα κινητά τηλέφωνα της Apple. Με τον τρόπο αυτό, θα κλείσουν οι δρόμοι για την προσέγγιση του χρήστη από πιθανούς διαφημιστές.
Android
Έχοντας ως στόχο τον περιορισμό των δεδομένων που μοιράζονται οι κινητές συσκευές Android με τους διαφημιστές για προωθητικούς σκοπούς και παροχή στοχευμένων υπηρεσιών, o χρήστης θα πρέπει να μεταβεί στις Ρυθμίσεις Google και να επιλέξει το πεδίο “Διαφημίσεις” και έπειτα την επιλογή “Αποκλεισμός Διαφημίσεων βάσει Ενδιαφέροντος”. Η επιλογή αυτή λειτουργεί ως αίτημα απαγόρευσης παρακολούθησης για το αναγνωριστικό διαφήμισης του χρήστη και απενεργοποιεί εξατομικευμένες διαφημίσεις στις εφαρμογές Google της κινητής συσκευής του. Φυσικά, το αναγνωριστικό διαφήμισης της κινητής συσκευής μπορεί να επαναφερθεί από το πεδίο “Διαφημίσεις” και την επιλογή “Επαναφορά Αναγνωριστικού Διαφήμισης”.
Ανεξάρτητα από τις συσκευές που κάθε χρήστης κατέχει και χειρίζεται καθημερινά, πρέπει να προάγεται η επιλογή της απενεργοποίησης της παρακολούθησης και η μετέπειτα επαναφορά του αναγνωριστικού διαφήμισης του χρήστη, προκειμένου να αξιοποιηθούν στο έπακρο αυτές τις δυνατότητες. Όπως επισημαίνει και το περιοδικό “Medium”: “η γλώσσα της Google σχετικά με τη δυνατότητα “Αποκλεισμού διαφημίσεων βάσει Ενδιαφέροντος” εμφανίζει κενά, καθώς οι διαφημιστικές εταιρείες ενδέχεται να μπορούν να ζητήσουν το αναγνωριστικό του χρήστη ακόμη και αν αυτός έχει προβεί στις παραπάνω ενέργειες.” Η Apple, από την άλλη, διευκρινίζει ότι διαγράφει το αναγνωριστικό διαφήμισης χρήστη όταν ο ίδιος περιορίζει την παρακολούθηση, ενώ στη συνέχεια στέλνει ένα μη μοναδικό αναγνωριστικό, εάν κάποιος το ζητήσει. Θα πρέπει ωστόσο να ληφθεί υπόψιν ότι το αναγνωριστικό ενός χρήστη Apple εμπεριέχεται σε πολλές συσκευές και για αυτό ο χρήστης θα πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικός και να επαναφέρει το αναγνωριστικό του αφού απενεργοποιήσει τη ρύθμιση σε όλες τις συσκευές που διαθέτει.